If you can dream it, you can do it!

But there's always a first time for everything!

De eerste week!

Afgelopen maandag was het dan zover de eerste stage dag. De wekker ging om 5.30, lekker vroeg ook en om 6.45 namen we de bus naar school. De school begint hier om 7.40 voor zowel leerlingen als docenten en eindigt om 15.30. Dus ik maak lange vermoeiende dagen. Omdat Elizabeth en ik natuurlijk al waren wezen kijken naar de school, konden we het goed vinden en waren we ruim op tijd aanwezig. Na een meeting met de head of primary zijn we verwezen naar onze klassen. Ik ben gestart in grade 1, de leeftijd van 5-6 jaar oud. Halverwege de ochtend ben ik de klas uitgeroepen en kregen we een rondleiding door de school. Deze is klein maar fijn. In Nederland is het normaal dat de basisschool van groep 1 tot groep 8 is maar op deze school zit de middelbare school er ook bij. Een dag ziet er ongeveer zo uit:

Kinderen starten om 7.40 en dan is er tot 8.00 de tijd om even de dag door te nemen, spelletje of een kring. Om 8.00 starten ze dan met de lessen. Om 10.00 is de eerste break van 45 minuten. De kinderen eten eerst hun snack en gaan daarna buiten spelen. Om 10.45 komen de kinderen weer naar binnen en dan hebben ze les tot 12.00 en dan is er weer pauze tot 13.15. Op school word warme lunch aangeboden maar sommige kinderen nemen het ook van thuis mee. Fun fact the cateraars van de school lunch hebben ook geserveerd aan de film cast van ‘The games of thrones’. Na de pauze beginnen de lessen weer tot 14.45. Van maandag tot woensdag hebben de kinderen van 14.45 tot 15.30 activiteiten. Dit kan zijn van tekenen, zingen, dansen, voetballen, koken en ga zo maar door. Wat wel heel leuk is, vooral omdat er in deze tijd dingen worden gedaan waar normaal geen tijd voor is. Op donderdag is er vaak iets speciaals na 14.45 en op vrijdag is er een assembly. Tijdens deze assembly worden kinderen met een speciale prestatie van die week beloont, en daarnaast worden er dingen verteld. Deze week stond in het teken van een toyfair. De kinderen hadden speelgoed ingezameld en er stonden een soort van kraampjes met het ingezamelde speelgoed en kinderen konden dan weer ander speelgoed terug kopen voor 2 euro per stuk, en dit geld gaat dan naar een goed doel.

Maar goed weer terug naar maandag, maandag was een lange dag vol met nieuwe indrukken. De school is totaal anders als de school in Den Haag. De rest van de week is eigenlijk voorbij gevlogen. Op dinsdag ben ik gestart bij year 2 en hier heb ik 3 dagen in de klas gestaan, wat heel leuk was. En op vrijdag ben ik naar year 4 gegaan waar ik ook morgen nog een dagje heen ga. Je zult je nu vast wel afvragen waarom zoveel verschillende klassen, nou bij deze we moeten de eerste 2 weken van stage gaan observeren waardoor we de kans krijgen om alle klassen tot year 6 te bezoeken. Wat heel leuk is, maar ook heel vermoeiend want je moet constant nieuwe namen leren kennen, elke docent heeft weer zijn eigen manier van werken etc.

Ook dit afgelopen weekend hebben we weer wat leuks ondernomen natuurlijk. Op vrijdag na school hebben we gemeet met een Duits meisje die hier studeert met Erasmus. We zijn gezellig samen sushi gaan eten in de stad. Zaterdag was het dan toch echt tijd om onze gespaarde vuile was te gaan wassen in een wasserette. Gelukkig zit er eentje dichtbij en duurde verassend genoeg niet lang.

Nadat we klaar waren bij de wasserette zijn we de stad in gegaan want Monique was opzoek naar een zomerjas. Een zomerjas in Maart je hoort het goed haha. Het weer is hier zo lekker, de zon schijnt elke dag, het vriest in de avond nog wel af en toe maar het is gewoon te warm voor een winterjas. Gelukkig heb ik een simpele jas gevonden en hoef ik niet meer zwetend te deur uit. Daarnaast zijn we ook lekker terrasje gaan hoppen in de avond. En wat heerlijk haha. We hebben bij iedere bar een cocktail gedronken en we zijn bij de laatste blijven hangen voor een tijdje. Ook vandaag was het heerlijk weer, het zonnetje scheen volop en die kans grepen we natuurlijk aan en we zijn ook vanmiddag nog even heerlijk naar het terras geweest.

Wat leuke fun facts die ik de afgelopen week ben tegen gekomen:

  • De buschauffeurs hier weten echt niet hoe ze moeten rijden, het gaat er af en toe erg lomp aan toe. Daarnaast wat wel erg wennen is haha is dat de deuren van de bus naar binnen open gaan dus wanneer je uitstapt je erg goed moet opletten dat je die deur niet tegen je snottert aan krijgt!
  • Wat mij ook opviel was dat in elke cocktail die we bestellen er losse suiker aan toegevoegd wordt. Wat enigszins best raar in de mond ligt haha.
  • Ohh en de straten hier in Ljubljana zijn brand maar dan ook brandschoon, alsof er niemand wandelt en zijn afval achterlaat.

Dit was het dan alweer voor deze week, zoals je ziet vermaak ik me prima. We hebben nog niet zo heel veel aan sight seeing gedaan maar daar gaan we in de aankomende weken wel verandering in brengen. Voor nu ga ik me weer voorbereiden op een lange werkweek met vele nieuwe indrukken.

Ik zal gaan observeren in year 4,5 and 6.

Ohhh en voor ik het vergeet te zeggen ik heb nog een heel leuk nieuwtje te horen gekregen, ik heb afgelopen week een mail binnen gekregen dat ik ben geselecteerd voor een minor in Hong Kong. WHAAAAH super spannend natuurlijk, nu is het afwachten wat Hong Kong gaat zeggen want zei moeten nog accepteren maar met dit in het vooruitzicht zal ik als alles meezit half Augustus daar voor 5 maanden gaan wonen. Het houdt maar niet op haha.

Heel veel liefs,

Mo

Don’t wait the time will never be just right.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active