If you can dream it, you can do it!

Q&A Het leven van een Aupair

Q&A Het leven van een Au Pair

Ik krijg best vaak vragen over mijn leven als Au Pair, en omdat ik niet zoveel tijd heb om deze vragen altijd te beantwoorden dacht ik laat ik een Q&A maken en op mijn blog plaatsen. Zo heb ik gelijk alles in een. Om het nog iets duidelijker te maken I take care of 3 children. 10-12 en 13.

De vraag die mij altijd wordt gesteld is waarom ben je Au pair geworden en waarom heb je dan gekozen voor Amerika?In het begin wilde ik helemaal geen Au pair worden ik had zelfs nog nooit gehoord van een Au Pair. Ik wilde heel graag vrijwilligerswerk gaan doen in Afrika, en ben daar naar gaan zoeken en toen kwam ik terecht op de site van travelactive. Daar had ik folders besteld over vrijwilligerswerk en na deze doorgespit te hebben kwam ik er toch wel achter dat vrijwilligerswerk heel veel geld kost. Toen ben ik verder gaan kijken op de website van travelactive want ik wilde toch iets doen in de richting van het buitenland. Toen kwam ik het kopje tegen ‘Begeleider worden op een summercamp in the USA’. Dat leek me wel wat, 3 maanden aan de slag als een begeleider op een summercamp. Maar door de beschikbaarheid qua datums ging dit helaas ook niet lukken. En toen kwam ik met toeval op het kopje Aupair terecht en begon te lezen. Na het lezen dacht ik, wauw dit is wat ik wil. Dit is echt iets voor mij, dus heb ik me opgegeven voor de informatiedag en was daarna verkocht. Ik was er uit ik word Au pair. Eerst twijfelde ik tussen Australië of Amerika maar ik was er al gauw uit dat het Amerika ging worden. En tot op de dag van vandaag heb ik hier nog helemaal geen spijt van!

De vraag die ik ook vaak te horen krijg, wat is een Aupair?Als ik mensen vertel dat ik als au pair aan de slag ben vragen ze vaak : ‘wat is een Au pair?’, ‘Oh zo jij bent de poetsvrouw?’ ,’nog nooit van gehoord’. Het woord Au pair is dan ook niet zo bekend, zodra ik nanny zeg weten ze waar ik het over heb. En om het eens en voor altijd uit de wereld te helpen een Au pair is een nanny die de zorg voor de kinderen op zich neemt als de ouders werken zijn. IK BEN GEEN HUISHOUDSTER! OF POETSVROUW. Oke dat is duidelijk. Maar om eerlijk te zijn vind ik Au pair veel netter klinken dus ik zeg nooit nanny of oppas. Het is Au pair niets meer en niets minder.

Wat doe ik zoal op een dag en wat zijn dan je werktijden?Ik kan je vertellen wat mijn werktijden zijn maar dit is echt bij iedere familie verschillend. Ik kan van geluk spreken met mijn werktijden. Je mag maximaal 45 uur per week maken en daarvan moet je anderhalve dag vrij zijn. En 1 keer per maand ben je het hele weekend vrij dit betekent van vrijdagmiddag tot maandag ochtend. Maar zoals ik al zei ik mag van geluk spreken met mijn werktijden. Ik werk elke dag van 1tot 9 en ik ben most of the times mijn weekenden vrij. Dit betekend dus ook dat ik er vaak op uit kan gaan en dingen kan gaan zien in het weekend. Zoals jullie zien begint mijn werkdag pas om 1 uur in de middag en heb ik de ochtend vrij. Maar ik kan je vertellen ik slaap niet uit ik ben vaak om 7uur al wakker en ga rond half 9 mijn bed uit. Vaak ga ik in de ochtend iets leuks doen met andere aupairs. In de middag doe ik de was van de kids, ruim ik de vaatwasser uit en zorg ik dat het huis netjes is. Dan is het vaak alweer tijd om de kids te gaan halen van school. Na school is het huiswerk maken, en daarna moeten de kids alweer naar activiteiten.

Ik rij wat op en neer, en ik rij heel wat carpools weer thuis.

Sommige au pairs hebben ook nog andere taken zoals koken en boodschappen doen. ‘

Zoals je ziet ben ik vooral bezig met de organisatie van, en het op en neer rijden van de kids naar alle verschillende activiteiten. Maar dit komt vooral ook door de leeftijd van de kids. Als ik wat jongeren kids had gehad, had je ook meer zorg en moest je ze ook meer entertainen.

Een andere vraag was heb je veel vrije tijd?Zoals ik al zei hierboven is dat dit echt verschilt per gezin. Soms heb ik echt te veel vrije tijd. Ik kan niet rustig op mijn kont gaan zitten en niks doen. Ik ben daar niet goed in. Dan pak ik de stofzuiger maar weer en zuig ik bv. De speelkamer of de slaapkamers van de kids. Draai ik al een wasje voor mijn werkdag begint. Maar ik mag niet klagen. Door de vele vrije tijd krijg ik wel de kans om meer van amerika te zien en dat is natuurlijk ook een reden waarvoor ik hier ben gekomen.

Hoe heb je een hostfamily gevonden?Ik heb mijn hostfamily gevonden doormiddel van een organisatie. Ik raad iedereen aan die als au pair aan de slag gaat via een organisatie te gaan. Als er dan iets gebeurd kun je altijd terug vallen op de organisatie. Zoals ik al eerder zei ik ben met de organisatie Travelactive. Voordat ik geaccepteerd werd moest ik een heel profiel aanleggen, met allemaal vragen over mezelf, over mijn familie, ik moest een brief schrijven aan mijn toekomstige familie, een filmpje maken over mezelf en een fotoalbum aanleggen. Ook heb ik mijn oppasadressen moeten vragen om een referentie voor mij te zijn en ik ben naar de dokter geweest voor een gezondheidsverklaring. Nadat ik dit allemaal had gedaan heb ik mijn profiel gestuurd naar travelactive. Nadat ik dit had gedaan kreeg ik een uitnodiging voor een interview en workshop op het kantoor van travelactive. Tijdens mijn interview werd mijn engelse taal getest en bij de workshop kreeg je handige tips en werd je voorbereid op het aupair leven. Nadat ik dit had doorlopen werd mijn profiel eindelijk doorgestuurd naar de Amerikaanse partnerorganisatie ‘Interexchange’. Deze keken mijn profiel ook nog eens na en daarna ben ik online gezet voor de gastgezinnen. Al snel had ik een match en ging daar mee in gesprek. Na nog 4 andere gezinnen te hebben gesproken is uiteindelijk het laatste gezin mijn match geworden. En ik ben nog steeds erg blij met deze keuze.

Ik kan je vertellen dat het een hoop papierwerk is maar in the end it’s worth it!!

Heb je dan geen heimwee?Op het moment ben ik alweer 3 maanden hier in de states, zoals jullie ook wel konden lezen in mijn andere blog. Ik moet eerlijk bekennen ik heb nog nooit in me leven heimwee gehad en zou ook echt niet weten hoe het voelt om heimwee te hebben. Maar dit verschilt natuurlijk wel erg qua persoon. Ik heb tot nu toe geen last gehad van heimwee. Ik ben alleen maar erg excited wat er allemaal nog moet komen. Ik denk ook omdat het komt dat ik al best zelfstandig was thuis, ik was niet vaak thuis en deed vaak dingen al vanuit mij zelf. En weetje ik weet dat ik op mijn familie en vrienden kan rekenen zodra er iets is dus ik maak me nergens druk om. De dagen vliegen dus voordat ik het weet ben ik weer thuis.

Dit was het dan, mijn korte interview met mezelf. Mocht je nog meer vragen hebben ik hoor het graag en beantwoord ze graag. Nu ga ik lekker me bedje in. Tot snel bij een nieuw verhaal! Ooh ik zit me trouwens te bedenken dat ik binnenkort ook wel een blog kan schrijven over de verschillen die ik merk tussen Nederland en Amerika. Ja leuk. Ik zal eens gaan brainstormen!

GOODNIGHT

Reacties

Reacties

Joop en Mien

Een heel mooi verhaal Monique. Helemaal duidelijk.
Maar wat ik nog wel van je wil weten is het volgende.
Stel je ontmoet een vriendje daar wat ga je dan doen blijf je dan daar of kom je met je vriendje naar Nederland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active