If you can dream it, you can do it!

De afsluiter & de start van iets nieuws

Zoals beloofd en dat is beter later als nooit nog even een leuk reis verhaaltje voordat ik oversteek naar de zuiderburen voor een nieuw avontuur.

Ik ben inmiddels alweer een tijdje thuis en ook al weer verhuisd. Maar daar later meer over laten we even terug gaan naar het moment in Hong Kong. Ik heb een ontzettend fijne tijd gehad in Hong Kong dat gezegd te hebben heb ik inmiddels ook mijn cijfers van het semester mogen ontvangen en met drie A en twee B ben ik een heel tevreden meid. Ondanks de situatie, mis ik Hong Kong wel. Wie weet ooit in de toekomst nog een bezoekje waard om de dingen te zien die ik nog op mijn lijstje heb staan. Zoals ik in mijn vorige blog beschreef is dat ik op de Filipijnen verbleef en laat ik daar nou net heel veel leuks over te vertellen hebben. Daar gaan we.

Dag 1 // Moal Boal

Dag een was vermoeiend, na aankomst op het vliegveld zijn we opgehaald door een privé voertuig en ons avontuur kon beginnen. Al was die al begonnen om 2 uur nachts op het vliegveld in Hong Kong. Na een reis van ongeveer laat ik er 5 uur van maken kwamen we dan eindelijk aan in het verblijf waar we twee nachten zouden door brengen. We hadden beide misschien 2uur slaap gehad over de gehele nacht en dag dat we dan ook compleet gesloopt waren toen we aankwamen, we hebben eten besteld en een activiteit besproken en zijn gaan slapen in onze sauna van een hokje.

Dag 2 // Moal Boal // Kawasan watervallen

Na een wat warme en plakkerige nacht was het tijd voor avontuur. Allereerst moesten we nog even geld gaan pinnen en ook dit was een hele ervaring. We hadden een tricycle besteld en deze kwam ons netjes op tijd ophalen om ons te brengen naar de dichtstbijzijnde atm. Na geld te hebben gepind, hebben we ook gelijk even wat snacks gekocht. En toen zijn we door de tricycle terug gebracht naar ons verblijf. En toen was het tijd voor actie, we gingen namelijk back to basic en we gingen de jungle in, of wat ze ook wel zeggen de mangrove van de jungle. Om in de jungle te komen kon je kiezen voor twee opties, of met een zipline boven de jungle racen of 45 minuten in de bloedhitte lopen om bij de eerste waterval aan te komen. We hebben natuurlijk gekozen voor het eerste. En avontuur was het, van grote hoogtes springen, over stenen glijden en natuurlijk kan ik weer niet in de jungle spelen zonder mezelf te verwonden. We moesten nog ongeveer halfuurtje lopen en daar ging ik vol met mijn knie op een steen. Auw. Maar het was het allemaal waard want wat voelde ik me een expeditie lid. Je hoort allemaal apen om je heen, vogels fluiten. Een ervaring die ik zeker niet meer ga vergeten.

Na dit avontuur waren we dan ook echt helemaal gesloopt maar intussen wel een lift geregeld naar Oslob onze volgende locatie, en deze lift vertrok heel vroeg in de ochtend. Dus we zijn dan ook vrij vroeg gaan slapen.

Dag 3 // Oslob // Whale sharks

Vandaag begon vroeg, en met vroeg de wekker ging om 3uur in de ochtend en om half 4 zaten we al in de auto naar de volgende bestemming. En om 7uur in de ochtend waren we alweer terug in ons hotel. In die tussentijd waren we al aangekomen bij ons hotel waar we onze spullen hebben gedropt en gezwommen met whale sharks. Wat een ervaring en wat een beesten. Persoonlijk had ik de whale sharks liever in het wild gezien op de zee in plaats van op een plek waar het vol liep met toeristen en de sharks ook gevoerd werden maar aan de andere kant ben ik ook heel blij dat ik dit heb mogen meemaken. Na de whale sharks zijn we met een tricycle terug gegaan naar ons hotel waar we hebben ontbeten. Na het ontbijt hebben we rustig aan gedaan en zijn nog wat gaan zwemmen in de zee bij het hotel. Later op de middag zijn we nog even naar de main street gegaan waar we wat hebben rond gelopen en in de avond lekker hebben gegeten bij een restaurantje.

Dag 4 // Oslob // Sumilon Island

Vandaag gingen we dan echt naar een onbewoond eiland. Wat eigenlijk niet zo was maar toch een eiland midden op de zee voelt als een onbewoond eiland. Hier hebben we heerlijk gezond en gesnorkeld. Als ik het goed heb onthouden kun je in Januari tot Juni hier een hele mooie witte sandbar zien maar omdat de kering van het water in de andere tijden van het jaar staan konden wij dit maar half zien. Des on niet te min was het zeker de moeite waard om dit eiland te bezoeken. Tijdens het lunchen raakte we aan de praat met iemand van de lokale bevolking. Hij vertelde allemaal leuke verhalen en had zelf ook in Nederland gewerkt. Het is zo leuk om te zien hoe open en vriendelijk deze mensen zijn. Ze willen je overal bij helpen en willen van alles vertellen. Zo ook dat een groot deel van de zee waar wij snorkelen was afgeschermd voor de marine biology, wat je ook echt wel kon zien wat een verschil van visjes en koraal het was achter de lijn een heel stuk kleurrijker als voor de lijn. Na een dagje relaxen zijn we terug op gehaald en hebben we gedoucht en zijn we gaan eten bij hetzelfde restaurantje als de dag ervoor. En deze vrouw die daar werkte was zo leuk begroeten ons ook in onze taal. Een leuk afscheid want de volgende autorit stond alweer op de planning.

Dag 5 // Mactan

De dag begon al vroeg en de oversteek van het eiland zou weer heel wat uurtjes in beslag nemen. Later op de middag waren we dan ook aangekomen in ons hotel. En wat een flop, maar eey we hadden wel een lekker bed dus dat was dan wel een plus. De verdere middag hebben we bij het zwembad doorgebracht. Om later op het aangelegen strand de zonsondergang te bekijken. Tot het moment dat dat gruwelijk werd verstoord met strand proppers. Willen jullie eilandhoppen, nee we hebben al wat anders geboekt. Nadat 20 keer te hebben herhaald snapte ze de hint maar ze bleven maar hangen. Uiteindelijk was het wel een aardige kerel en heeft ons laten zien hoe je van die kleine zee egeltjes eet. Wat er overigens niet erg smakelijk uit ziet. Ik heb het maar gehouden bij het vast houden van een.

Dag 6 // Mactan // Island hopping

Omdat wij natuurlijk niet hadden gepland om eerder te vertrekken uit Hong Kong hadden we een prive tour geboekt om verschillende eilanden te bezoeken wat echt heel leuk was. Al leek het ene eiland ook wel weer op het andere. We zijn op de volgende eilanden geweest. Caohagan Island, Hilutungan Island en San Vicente Marine Sanctuar. Allereerst zijn we met de boot naar Caohafan Island gevaren, eerst zijn we gestopt om te snorkelen. Dit was erg leuk en veel verschillende visjes mogen bewonderen. Intussen had een van de mannetjes een heerlijke kokosnoot uit de boom geplukt en wat was deze lekker. Ik vind kokosnoot in Nederland echt niet te drinken maar ik vond dat ik dat wel even moest proberen. En wat een grote was het ook. Na het snorkelen zouden we het eiland bezoeken, helaas hadden we in HK geen tijd gehad om waterschoenen te kopen dus we moesten met onze slippers het water in wat natuurlijk lastig is. Maar beter als blote voeten want je weet maar nooit waar je op gaat staan. Vooral die grote zee egels was gevaarlijk. Eindelijk aan land gekomen nam onze tourguide ons mee op het eiland. Dit eiland was bewoond wat echt bizar is. De mensen waren erg vriendelijk en iedereen groette ons ook. Na een tour te hebben gehad hadden we even wat vrije tijd en konden gaan beach volleyballen. Nou het was zo warm dat we daar ook maar snel weer mee zijn gekapt haha. Ik was blij dat we weer het water in konden want het was echt warm. Terug op de boot was het tijd voor het volgende eiland genaamd Hilutungan Island, hier ook weer gesnorkeld en hier hebben we ook onze lunch gegeten. Lekkere kip van de bqq en rijst. Na het eten was het tijd om weer even in het water te duiken. Hier ook weer gesnorkeld en later het eiland bezocht. Hier hadden we ook wat vrije tijd, we wilden weer het water in maar dat water was warm je zat gewoon in een warm bad. Op naar het laatste eiland. San Vicente Marine Sanctuar, hier ook weer gesnorkeld dit was wel de mooiste plek waar we gesnorkeld hebben, heel veel verschillende soorten visjes en mooi koraal. Bij onze laatste plek om te snorkelen zijn we helaas allebei door kwallen aangeraakt. Wat raar was want ik heb geen kwal gezien. Maar gelukkig hadden de mannen op de boot azijn om het jeuken te stoppen. Toen was het alweer tijd om terug te gaan naar het vaste land. Het was een bijzondere dag om te hebben meegemaakt en wat is de onderwater wereld toch mooi.

Dag 7 // Mactan

Vandaag was rustig, we zijn even het hotel uit geweest maar we zaten zo achteraf dat er gewoon echt niks te beleven was. Inmiddels was ook al bekend dat we niet meer terug zouden gaan naar HK, en hadden we besloten om nog wat extra daagjes aan ons verblijf te plakken in de Filipijnen.

Dag 8 t/m 15 // Lapu-Lapu City

We hebben al vroeg uitgecheckt in ons hotel want wat een bizarre omstandigheden, snel door naar het resort wat ons wat beter aan stond. En dit was ook zeker zo. Wat een bizar mooi resort. We hebben hier eigenlijk niet meer gedaan als chillen, genieten van de zon en gegeten. En in de avonden nog even wat aan school gedaan. We zijn wel een middag naar het winkelcentrum geweest, waar we nog even wat souvenirtjes hebben gescoord. Op dag 15 was het dan ook helaas tijd om afscheid te nemen van dit mooie avontuur. Laat op de middag zijn we met een taxi naar het vliegveld gegaan en zat het avontuur er dan toch echt op. Op Donderdag 28 November heb ik dan ook weer de eerste stappen gezet op Nederlandse bodem. Papa en mama hebben mij gehaald en mocht ik weer de kou omarmen.

Wat een avontuur was dit ook weer, dingen die ik ook weer echt nooit ga vergeten. Ik heb zeker geen spijt dat ik naar Hong Kong ben gegaan want ik heb er zoveel van geleerd, nieuwe mensen mogen ontmoeten maar vooral weer uit mijn comfort zone mogen stappen!

Nu ik dit schrijf woon ik alweer in Meppel. De tijd vliegt. Inmiddels werk ik weer bij mijn oude werk en mag ik binnenkort weer stage gaan lopen. Dit maal gaat de reis net de grens over. Ik ga namelijk naar Brussel waar ik 2,5 maand stage ga lopen. Hier heb ik veel zin in en kan niet wachten om de avonturen bij de zuiderburen met jullie te delen.

Bedankt voor alle support en lieve berichtjes! En ik beloof tot heel snel!

Veel liefs,

Mo

Investment in travel is an investment in yourself.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active