If you can dream it, you can do it!

Buddhas in de meerderheid

Hallo lieve lezers,

Het heeft weer een tijdje geduurd maar ik kom natuurlijk weer met een hoop onwijs leuke verhalen aan zetten. Inmiddels tikken we alweer de 47ste dag aan dat ik weg ben van huis, en tot nu toe bevalt het me allemaal wel. Hier bedoel ik dan wel mee het reizen en het zien van nieuwe omgeving en mensen. School blijft natuurlijk gewoon school of we dat nou in Nederland doen of in Hong Kong. Al is het hier wel heel anders als in Meppel. De school is hier natuurlijk veel dan maar ook veel groter en de lessen wat ik al eerder gezegd heb in een andere blog duren 3uur. De mensen hier gedragen zich ook heel anders in de les. Om jullie een beter beeld te geven: Wanneer de docent is begonnen met zijn les doen de studenten als volgt, praten, slapen of durven niet of nauwelijks antwoord te geven op vragen. Er word niet naar elkaar geluisterd als er een vraag word gesteld en word beantwoord. Dit irriteert me dan ook echt tot op het bot want dit betekent dat ik vaak de enigste ben die antwoord geeft op een vraag en er totaal geen discussie/ weerwoord komt. Met mijn Nederlandse directheid heb ik het dan ook al aan enkele lokale studenten gevraagd waarom ze zich zo gedragen in de klas en het antwoord dat ik/wij dan krijgen is dan ja dat hoort bij onze cultuur. In dat opzicht ben ik blij dat wij onze leraar respecteren en als je niet wilt luisteren prima, maar hou dan op zijn minst je mond. Verder gaat het goed met mij hoor haha. Na dit klaag kwartiertje kunnen we door naar wat leukere avonturen.

Laten we beginnen bij 12 September, samen met de andere Dutchies hadden we kaartjes gekocht voor een internationaal feest in de stad. Voor we gingen hebben we nog stiekem even wat drankjes gedronken op campus en zijn daarna met een taxi naar de stad gegaan. Het was leuk te zien hoeveel internationale studenten er eigenlijk op het moment in Hong Kong verblijven.

Donderdag 19 September waren we uitgenodigd bij de Nederlandse Ambassade hier in Hong Kong. Heel leuk en deze uitnodiging hebben we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Met stiekeme hoop dat ze bitterballen en kaas zouden serveren gingen we heel blij met de taxi op weg naar de ambassade. En niks was minder waar ze serveerde wijn, bier, heel veel kaas en bitterballen. Met mijn lekkere onhandigheid heb ik ook nog even een showtje weggegeven, en liet ik een wijn glas kapot vallen. Ik wilde een komkommertje pakken van de schaal maar mijn ellenboog stootte mijn wijnglas om! OEPSIE.

En toen was het alweer weekend, op zaterdag 21 September hebben we de boot genomen naar Cheung Chau. Deze trip was georganiseerd door school. Met een grote groep exchange studenten gingen we opstap. We zijn eerst gaan lopen naar een grote grot waar je ook door heen kon lopen en daarna even genoten van het mooie uitzicht. Wanneer je op het eiland loopt zie je veel lokale vissers die hun vis aan de zon laten drogen (wat erg stinkt), de politie, brandweer en ambulance zijn kleine autootjes die op het eiland rond crossen. De middag hebben we doorgebracht op het strand en hebben voor de avond viel de boot terug genomen naar het vaste land.

Dit weekend hadden we niet 1 maar 2 tripjes gepland met de andere meiden zijn we op zondag naar de ten thousand buddhas Monastery geweest. De heuvel die we op moesten klimmen bestond uit meer naar 400 traptreden en op de hele weg naar boven zag je links en rechts verschillende buddhas. Eenmaal boven aangekomen kwamen we terecht op een mooi pleintje met nog eens verschillende buddhas en een tempel. Op deze plek hebben we natuurlijk ook nog even foto’s geschoten. Op het internet had ik gelezen dat er ook apen op deze plek ergens in de boom zouden hangen en op de heenweg waren we er nog geen tegen gekomen. Maar het is gelukt, ik heb eindelijk wilde apen mogen bewonderen en wat was het grappig om deze beestjes bezig te zien in de bomen. Nadat we weer beneden waren aangekomen hebben we geluncht en ben ik samen met Elizabeth en Isa naar Mong Kok gereisd om daar naar de kerk te gaan. Het was een bijzondere ervaring, de kerk community is genaamd lifehouse international church en zit op verschillende plekken in de wereld. Wat ik er zo leuk aan vond (en ik ga normaal nooit naar de kerk) is hoe open de mensen waren, het was ook vooral jongen mensen die aanwezig waren. En ik kan je vertellen dit was geen saaie kerkdienst waarbij je een uur lang op je billen zit. Deze kerk zit in een groot gebouw op de 15e verdieping. Je komt in een soort van discotheek binnen en de muziek komt je al tegemoet als je de lift uitstapt. Er zwaaien discolichten in het rond en de sfeer was gewoon heel gezellig. De dienst begon met dansen en zingen en in deze dienst werd er verteld over hoe kun je financieel verbeteren. Er was een stuk uit de bijbel genomen en deze werd door een van de leden van de kerk naar een persoonlijke ervaring vertaald waardoor het ook gewoon interessant was om naar te luisteren. (Ook hoe ik een plan moet gaan maken voor mijn studieschuld hahahah) Maar het was een leuke ervaring. Na de dienst zijn we met een groepje mensen nog ergens gaan eten in de stad.

En dan zijn we alweer aangekomen bij de volgende Monastery die ik heb bezocht. Wanneer ik buiten loop op campus dan kan ik altijd een witte grote buddha zien staan en school had geregeld dat we hier een bezoekje aan mochten brengen. De Tsz Shan Monastery, het was een aparte ervaring. In mijn gedachten was deze monastery oud en ik keek er erg naar uit om deze te bezoeken. Bij aankomst loop je via een marmeren vloer naar binnen waar we vervolgens een grote bioscoop zaal binnen lopen om naar een 3D film te kijken. Het was erg modern en heel erg schoon, er was wifi en airco in alle gebouwen. Desondanks, was het wel mooi om er rond te lopen en heb ik eindelijk de grote witte buddha van dichtbij kunnen bekijken.

En dan zijn we alweer aangekomen bij afgelopen weekend, ook dit weekend heb ik weer een bezoekje gebracht aan verrassend de grootste buddha in Hong Kong. Deze toeristische trekpleister word ook wel de Big Buddha genoemd en is te bereiken door of te hiken of met een kabelbaan met wagonnetjes. Dit laatste hebben we natuurlijk ook gekozen want hiken was simpel weg geen optie haha! Op de heenweg zijn we met een wagon gegaan met een glazen vloer hierdoor hadden we prachtig uitzicht en konden we precies zien wat er onder ons gebeurde. Eenmaal aangekomen kom je terecht in een soort van Phantasialand, alles om je heen is gebouwd voor toeristen. Ook zaterdag was het weer erg warm en voor we eindelijk de top hadden bereikt waren we weer lekker bezweet. We hebben er weer een leuke dag van gemaakt.

En dan nog een puntje van aandacht, ik weet dat Hong Kong op het moment weer erg in het nieuws is door de verschillende protesten. Gelukkig zitten wij met onze campus zeker 1uur van het centrale deel af en zijn wij gewoon veilig. We proberen zoveel mogelijk uit de buurt te blijven van de protesten en houden de lokale kranten goed in de gaten en de lokale studenten sturen vaak ook de locaties door waar we beter niet kunnen komen.

Nog niets leuks om te vertellen volgend weekend zal ik naar Zuid-Korea reizen voor een lang weekend. We gaan de mooie stad Seoul ontdekken. En om jullie niet nog jaloerser te maken hebben we voor november een weekje Filipijnen geboekt!

Tot heel snel met zeker weer nieuwe avonturen.

Heel veel liefst en tot snel!

Mo


What you think, you become. What you feel, you attract. What you imagine, you create.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active