If you can dream it, you can do it!

De tweede week stage!

Tweede week

En we zijn weer een tweede week van stage in gegaan, en wat vliegt de tijd toch snel. En het weekend is ook helaas weer veel te snel voorbij. Maar deze week was toch wel een heel klein beetje speciaal. Op dinsdag werd ‘Pust’ gevierd op school, alle kinderen kwamen verkleed naar school inclusief alle docenten. Pust is een van de belangrijkste evenementen in Slovenië. Je kunt het vergelijken met carnaval. Pust word officieel gevierd op 5 Maart, en het weekend daarvoor word al veel feest gevierd, iedereen gaat verkleed te straat op en er zijn net als in Nederland optochten/ parades. Tijdens deze optochten is het de bedoeling dat er zoveel mogelijk geluid wordt gemaakt om zo symbolisch de winter weg te jagen.

Maar omdat ik dit jaar carnaval moest missen vond ik het super leuk dat er toch een soort van evenement bestaat dat er op lijkt en liet ik deze kans natuurlijk niet liggen. Dit jaar werd Pust gecombineerd met world book week, de kinderen hadden als opdracht om verkleed te komen als hun favoriete karakter uit hun favoriete boek. Ik moest improviseren dus ben ik gegaan voor de makkelijke optie en ben ik een zwarte kat geworden. Later op de dag hadden verschillende docenten een catwalk ontworpen buiten op het school plein en mocht iedereen zijn outfit een voor een showen. Deze middag assisteerde ik in grade 2, en toen er werd omgeroepen wie er nog niet geweest was werden ze helemaal hysterisch en enthousiast. Miss Monique – Miss Monique- Miss Monique, dus toen heb ik ook even een rondje gedaan op de catwalk. Al met al was dit een erg leuke dag, vol met nieuwe ervaringen.

Na dinsdag was het natuurlijk al weer woensdag en dat betekent dat we alweer op het midden van de week zitten. Vandaag was niet heel erg bijzonder alleen dat Elizabeth en ik bedachten om maar weer geld uit te geven, we zijn na school lekker naar de stad gegaan waar we eerst een heerlijke cappuccino van 2 euro hebben gedronken en daarna lekker zijn gaan uiteten. We hebben genoten van een heerlijke beef brisket. Wat ons opvalt hier in Slovenië is dat ze helaas geen lekkere frietjes kunnen maken, het is altijd erg slap en vettig, en er worden weinig tot geen groenten bij de gerechten geserveerd.

Donderdag was het weer tijd om van klas te veranderen en stond ik in year 6. Dit is de laatste groep van de primary department. Wat een verschil met de vorige klassen, maar misschien heeft het ook wel met de teacher te maken in deze klas. Hij weet gewoon precies wat deze klas nodig heeft, hij maakt geen verschil in niveau, en hierbij voelt ieder kind zich gelijkwaardig en gewaardeerd. Dit is zoiezo iets wat ik maar al te graag wil meenemen in mijn eigen les geven. Aangekomen bij vrijdag, vrijdag was ook wel ‘International woman’s day’ waarbij we vieren dat de (meeste) vrouwen tegenwoordig even veel rechten hebben als mannen. En waar vrouwen ook al eeuwen voor strijden. Maar laten we vooral niet vergeten dat er nog steeds vrouwen zijn over de hele wereld waarbij deze rechten niet gelden. Op school werd er dan ook zeker aandacht aan gegeven, in het algemeen in heel Ljubljana er stonden overal kraampjes waar rozen verkocht werden, maar de mannelijke docenten bij ons op school hadden toch net wat leukers bedacht! Ze hebben namelijk voor alle staff een overheerlijke lunch gemaakt! Erg lief maar vooral erg lekker. Vrijdag avond hebben we lekker doorgebracht op het terras in de stad! We hebben heerlijk genoten van verrassend cocktails en wijn!

Vandaag dus wanneer ik dit schrijf hebben we heel de dag heerlijk door de stad gelopen. We hebben verschillende hoeken van Ljubljana verkent, onder andere een hele gave buurt/ plein met hele mooie graffiti en kunstwerken. Daarna hebben we heerlijk in het zonnetje een koffietje gedaan. Which by the way is really cheap here! Na de koffie zijn we langs het water naar de lokale markt gelopen die hier elke dag staat, het is een plein met allemaal marktkramen waar van alles wordt verkocht maar vooral producten van de lokale boeren hier. Hier gaan we zeker nog een kijkje nemen als we weer groente en fruit nodig hebben. Daarna hebben we lekker geluncht en toen bedachten we dat het wel slim was om naar Ljubljana Grad te lopen. Dit is het kasteel in het midden van het centrum, wat op een berg staat. Nou ik kan je vertellen het was een stijlen tocht naar boven, en ik ben bang dat ik morgen spierpijn ga krijgen maar the view was het 100% waard. En als me ouders hier komen over 3 en halve week dan nemen we ook zekers te weten de gondel naar boven! Enkele afbeeldingen meer zijn trouwens geplaatst in het mapje foto's mocht je het leuk vinden om deze te bekijken! 

Dit was het alweer voor deze week, voor morgen heb ik niet meer gepland als wat aan school werken en er een hele luie zondag van maken! In de avond zijn we van plan om nog even naar het spelletjes café om de hoek te gaan met een vriendinnetje uit Duitsland en dan is het weer vroeg naar bed want maandag gaat de wekker weer lekker vroeg. Aankomende week zal ik mijn 3 laatste observatie dagen hebben en sta ik als goed is donderdag voor de klas die ik gekozen heb! Wat deze gaat zijn is voor nu nog even een verrassing!

Heel veel liefs en tot volgende week!

Mo

Adventure is worthwhile

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active